close_btn
close_btn

Hoera! Moeders voor Moeders is 90 jaar

Het is feest want Moeders voor Moeders bestaat 90 jaar! Al sinds 1931 zamelen wij urine in van prilzwangere vrouwen om andere vrouwen te helpen ook zwanger te worden. Want geluk kun je delen! Dit doen we samen met jou en daar zijn we jou heel dankbaar voor. En onder het mom van ‘wie jarig is trakteert’ hebben wij de komende periode een aantal leuke verrassingen in petto. Houd onze socials daarom goed in de gaten!

Dit kun je doen tegen ochtendmisselijkheid

Zo’n 60 tot 80 procent van alle zwangere vrouwen heeft last van een misselijk gevoel dat vaak gepaard gaat met overgeven, ook wel bekend als de beruchte ochtendmisselijkheid. Na de eerste 12 weken gaat het gelukkig vaak weer wat beter, maar tot die tijd kun je er best wat last van hebben.

En wat vinden wij het knap dat je ondanks die dagelijkse strijd tegen de misselijkheid ook nog altijd aan de flessen voor Moeders voor Moeders denkt. Je bent nu al een geweldige Supermom! Denken aan een ander terwijl je zelf allerlei vervelende zwangerschapskwaaltjes ervaart is natuurlijk niet niks.

Om je een steuntje in de rug te geven, delen wij enkele tips die tegen die vervelende misselijkheid kunnen helpen.

Gember in alle soorten en maten

Van gember is bekend dat het helpt tegen de misselijkheid. Het beste kun je op een stukje gember kauwen of een gembershotje nemen. Pure gember kan best wel pittig smaken. Daarom kun je er ook voor kiezen om gember in je eten te verwerken of gemberthee te zetten. Je kunt plakjes gember in kokend water laten trekken of je kunt de gember even koken. Rasp een stukje gember of snijd het in klein stukjes en kook het met 2 flinke koppen water gedurende 15 minuten. Zeef de thee voordat je het gaat drinken.

Drink kamillethee en muntthee

Ook kamillethee en muntthee werken kalmerend voor de maag. Deze kruiden bevatten een bitterstof die de spijsvertering stimuleert. Kamillethee heeft een milde smaak en wordt meestal ook door vrouwen verdragen die bijna niets binnen kunnen houden. De rustgevende werking van muntthee begint al met de geur. Het drinken van muntthee vermindert stress en zorgt voor een verminderde aanmaak van het stresshormoon cortisol. Tijdens je zwangerschap is stress sowieso het laatste wat je kunt gebruiken. Kruip dus lekker op de bank en geniet van een heerlijk kopje muntthee.

Een glaasje cola

Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt, maar ook cola kan tegen het misselijke gevoel helpen. Vooropgesteld dat hier geen wetenschappelijk bewijs voor is, is cola een veelgebruikt huis-tuin-en-keukenmiddel tegen misselijkheid. Zo is bijvoorbeeld ook van wielrenners bekend dat ze hun maag tijdens het fietsen met cola rustig houden. Drink cola wel met mate want het is beter om cafeïne-houdende drankjes tijdens je zwangerschap te beperken.

Citroenen zijn zonnige helpers

Ook citroenen kunnen goed helpen tegen misselijkheid. Nu is een rauwe citroen waarschijnlijk niet iets wat je lekker wilt snacken. Veel vrouwen zweren daarom bij citroenthee en/of citroenwater. Zet bijvoorbeeld standaard een karaf met citroenwater in je koelkast. Zo drink je ook nog eens voldoende! Rasp ook een beetje van de schil in je drinken. De etherische oliën die daarin zitten zijn namelijk erg goed voor je. Ook de geur van een citroen kan al helpen tegen je misselijke gevoel. Wist je dat veel zwangere vrouwen daarom altijd een citroen in huis hebben. Bovendien stimuleert citroen de opname van ijzer als je zwanger bent, geeft citroen je energie en helpt het tegen constipatie. Genoeg redenen om deze vrucht toe te voegen aan je boodschappenlijstje!

Horizontaal ontbijten

Leg een pakje rijstwafels of bisuitjes naast je bed en eet er eerst een paar voordat je ’s ochtends uit bed komt. Blijf na het eten nog even liggen en sta dan rustig op. Goede kans dat je maag zich rustig houdt omdat er al wat in zit.

Kleine hapjes 

Als je misselijk bent, moet je vaak niet aan eten denken. Maar van een lege maag word je vaak ook weer misselijk en zo ben je uiteindelijk nog verder van huis. Probeer steeds kleine beetjes te eten. Eet neutraal smakend, licht verteerbaar voedsel. Yoghurt is altijd een goed idee. Maar ook beschuit, toast, een stukje fruit of ongebonden soep. Vermijd vet en pittig eten, dat brengt je maag juist uit balans.

Ga lekker naar buiten!

Voel je je misselijk?  Dan is frisse lucht je beste vriend. Zet je raam op een kiertje, ventileer je huis goed en haal regelmatig buiten een frisse neus. Adem rustig en diep in door je neus, zodat je longen zich goed met zuurstof vullen.

Eet kaliumrijke producten

Als je veel moet overgeven, dan kun je last krijgen van een kaliumtekort. Hierdoor kun je weer extra misselijk worden. Daar zit je natuurlijk niet op te wachten. Om deze cirkel te doorbreken kun je  kaliumrijke producten eten. Appelsap of groentesap is al een heel goed begin. Kun je vast voedsel aan? Avocado, banaan, aardappelen, spinazie, pure chocolade, zalm en biefstuk zijn producten die veel kalium bevatten.

Hopelijk helpen de bovenstaande tips om je misselijkheid een beetje te beperken zodat je ook in die vroege weken zoveel mogelijk van je zwangerschap kunt genieten!