Handige tips voor de eerste weken

Een zwangerschap is natuurlijk super spannend en heel bijzonder. Er gaan veel dingen veranderen en er komen ineens heel wat emoties om de hoek kijken. Wat moet je regelen en waar moet je op letten? Wij hebben een aantal handige tips voor je op een rijtje gezet.

Foliumzuur potjes voor zwangere vrouwen

Tip 1: bel een verloskundige of huisarts

Zodra je weet dat je zwanger bent, kun je contact opnemen met een verloskundige bij jou in de buurt of met je huisarts. Het zoeken naar een verloskundige kan heel gemakkelijk via de website www.deverloskundige.nl.

Tip 2: slik foliumzuur

Als je zwanger bent of wilt worden, is het verstandig om extra foliumzuur te slikken. Foliumzuur (B11) speelt een belangrijke rol bij de vroege ontwikkeling van je ongeboren kindje en heeft een gunstige invloed op het celdelingsproces en de weefselgroei dat al vanaf de eerste dag na de bevruchting begint. Omdat het voor zwangere vrouwen bijna niet mogelijk is de gewenste hoeveelheid via de voeding binnen te krijgen, is het advies van de Gezondheidsraad om een supplement foliumzuur te gebruiken vanaf 4 weken voor de bevruchting tot en met 10 weken na de eerste dag van de laatste menstruatie.

Foliumzuur zit van nature in broccoli, stevige bladgroenten (zoals boerenkool), volkorenbrood, peulvruchten, sinaasappelsap en noten. Een multivitamine zoals Compleet Zwanger van Davitamon kan een mooie aanvulling op je voeding zijn. Deze bevat een combinatie van vitamines en mineralen met o.a. de dagelijks aanbevolen hoeveelheid volgens de Gezondheidsraad van 400 microgram extra foliumzuur en 10 microgram vitamine D3.

KAG-nr.: 24-1117-1759 

Tip 3: smeer je buik in

De huid van je buik wordt de komende periode flink opgerekt. Het is dus belangrijk om deze soepel te houden en hier kun je niet vroeg genoeg mee beginnen! Smeer je buik daarom in met een crème of olie speciaal voor zwangere vrouwen.

Tip 4: oriënteer je voor zwangerschapsgym of -yoga

Wil jij je straks graag fysiek voorbereiden op de bevalling door middel van bijvoorbeeld zwangerschapsgym of -yoga? Het is goed om je hier in de eerste weken van je zwangerschap alvast op te oriënteren, zodat je je hier op tijd voor kunt aanmelden.

Tip 5: deel jouw geluk!

Meld je aan voor Moeders voor Moeders en help andere stellen met vruchtbaarheidsproblemen om ook zwanger te worden! Bekijk deze pagina voor meer informatie.